Päivitetty 7.11.2024
1 Johdanto
Osuuskaupan toiminta-ajatuksena on tuottaa palveluja ja etuja asiakasomistajilleen. Osuuskaupan yritysmuotona on osuuskunta. Osuustoiminnallinen yritysmuoto tarkoittaa sitä, että osuuskaupan omistavat sen palveluja käyttävät asiakasomistajat, jotka ovat sijoittaneet yrityksen pääomaan kukin samansuuruisen osuusmaksun. Päätösvaltaa osuuskaupassa käyttävät sen omistavat asiakasomistajat, jotka ovat keskenään samanarvoisia.
Osuuskaupan liiketoiminnasta syntynyttä tulosta käytetään palvelujen kehittämiseen. Jos ylijäämää tämän jälkeen jää, sitä voidaan osuuskaupan päätöksellä jakaa osuusmaksun korkona osuusmaksunsa kokonaan maksaneille asiakasomistajille tai palvelujen käytön suhteessa ylijäämänpalautuksena.
Osuuskaupan asiakasomistajuutta sekä Bonusta ja muita asiakasomistajaetuja hallinnoidaan S-ryhmän yhteisen asiakasomistajajärjestelmän kautta, johon kuuluvat seuraavat osuuskaupat (kotipaikka suluissa):
Osuuskauppa Arina (Oulu), Etelä Karjalan Osuuskauppa (Lappeenranta), Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa (Seinäjoki), Helsingin Osuuskauppa Elanto (Helsinki), Osuuskauppa Hämeenmaa (Lahti), Osuuskauppa Keskimaa (Jyväskylä), Osuuskauppa Keula (Rauma), Koillismaan Osuuskauppa (Kuusamo), Osuuskauppa KPO (Kokkola), Kymen Seudun Osuuskauppa (Hamina), Osuuskauppa Maakunta (Kajaani), Osuuskauppa PeeÄssä (Kuopio), Pirkanmaan Osuuskauppa (Tampere), Pohjois-Karjalan Osuuskauppa (Joensuu), Satakunnan Osuuskauppa (Pori), Suur-Seudun Osuuskauppa SSO (Salo), Osuuskauppa Suur-Savo (Mikkeli), Turun Osuuskauppa (Turku) ja Osuuskauppa Varuboden-Osla Handelslag (Kirkkonummi)
S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmälle luovat perustan osuuskuntalaki, osuuskauppojen säännöt ja osuustoiminnalliset periaatteet. Näissä säännöissä kerrotaan asiakasomistajuuteen liittyvät keskeiset asiat.
Oikeus s ääntöjen muutokseen pidätetään.
2 Asiakasomistajuuden periaatteet
Osuuskaupan asiakasomistajuutta voi hakea henkilö, joka sitoutuu noudattamaan osuuskaupan sääntöjä sekä suorittamaan osuuskaupan säännöissä määrätyn osuusmaksun. Asiakasomistajalla tulee olla Suomen väestökirjanpitäjän antama henkilötunnus ja osoite Suomessa. Osuuskauppa tarvitsee henkilötunnuksia mm. asiakasomistajiensa luotettavaa tunnistamista sekä osuusmaksun koronmaksua varten.
Asiakasomistajalla on oikeus käyttää osuuskaupan tarjoamia palveluja. Palveluja käyttäessään hän saa hyväkseen kulloinkin voimassa olevat, osuuskaupan hallituksen päättämillä ehdoilla hänelle kuuluvat edut. Osuuskaupan hallitus voi myös päätöksellään muuttaa etuja ja niiden suoritustapaa.
2.1 Asiakasomistajuus
Asiakasomistaja on S-ryhmän palveluja käyttävä, asiakasomistajajärjestelmään kuuluvan osuuskaupan henkilöjäsen. Jotta asiakasomistaja voi täysimääräisesti hyödyntää asiakasomistajuuden edut, hänen kannattaa olla asiakasomistajana oman asuinalueensa osuuskaupassa. Asiakasomistajaedut koskevat pääsääntöisesti kaikkia asiakasomistajatalouteen kuuluvia. Poikkeuksena ovat äänioikeus ja vaalikelpoisuus osuuskaupan edustajiston vaalissa sekä oikeus osuusmaksun korkoon, jotka koskevat vain asiakasomistajaa henkilökohtaisesti.
Asiakasomistajaa palvellaan asiakasomistajuuteen liittyvissä perusasioissa missä tahansa S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmään kuuluvassa osuuskaupassa riippumatta siitä, minkä osuuskaupan asiakasomistaja hän itse on.
2.1.1 Liittyminen
Asiakasomistajaksi voi liittyä lataamalla S-mobiili-sovelluksen puhelimen omasta sovelluskaupasta. Liittyjällä tulee olla käytössään S-Pankin, OP-Pohjola-ryhmän, Nordean, Danske Bankin, Ålandsbankenin, Handelsbankenin, Aktian, Säästöpankkien tai Paikallisosuuspankkien pankkitunnukset. Liittymään pääsee myös osoitteessa S-kanava.fi sekä Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteissä, joita on useimmissa Prismoissa ja Sokoksissa sekä valikoiduissa S-marketeissa. Lähimmän Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteen sijainnin löydät S-mobiilista ja S-kanavalta (hakusana: asiakasomistajapalvelu)
Asiakasomistajaksi liityttäessä solmitaan asiakasomistajasopimus. Asiakkaan on aina annettava kaikki asiakasomistajasopimuksessa pyydetyt perustiedot. Hakemuksen tietoja käsitellään luottamuksellisesti. Asiakasomistajasopimuksen täyttää ja allekirjoittaa asiakasomistajaksi liittyvä. Asiakasomistajuudella ei ole ikärajaa. Alle 18-vuotiaan asiakkaan puolesta sopimuksen allekirjoittaa hänen edunvalvojansa. Liittymisen yhteydessä S-ryhmän toimihenkilö tarkistaa liittyjän/edunvalvojan henkilöllisyyden. Samassa yhteydessä liittyjä maksaa joko osuusmaksun kokonaan tai vähintään osaosuusmaksun. Asiakasomistajasopimuksella annetut tiedot tallennetaan S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin, lisätietoa https://tietosuoja.s-ryhma.fi/asiakkaana/asiakasomistajuus-ja-henkilotietojen-kasittely/.
Liittymisen yhteydessä asiakasomistaja saa myös käyttöönsä S-Etukortin (S-Etukortti 3.7.).
Asiakasomistajaksi hyväksyminen on tapahtunut, kun asiakasomistajasopimus on käsitelty ja maksettu osuusmaksu on kirjattu S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin. Osuuskaupalla on oikeus myös olla hyväksymättä asiakasomistajuutta.
2.1.2 Jäsenluettelo
Osuuskaupan tulee osuuskuntalain 4 luvun 14 § mukaan pitää asiakasomistajistaan jäsenluetteloa. Jäsenluetteloon on merkittävä asiakasomistajan nimi ja osoite, osuuksien lukumäärä ja asiakasomistajaksi liittymispäivä sekä mahdollinen asiakasomistajuuden päättymispäivä. Myös entisistä asiakasomistajista on pidettävä luetteloa siihen asti, kunnes osuuskauppa on palauttanut heidän osuusmaksunsa. Jäsenluettelon tiedot asiakasomistajien nimistä ja asiakasomistajuuden alkamisesta ja päättymisestä on pidettävä osuuskaupan pääkonttorissa jokaisen nähtävänä. Asiakasomistajilla, velkojilla ja muilla, jotka osoittavat etunsa sitä vaativan, on oikeus nähdä myös luetteloon merkitty muu tieto. Jokaisella on oikeus saada kulut korvattuaan jäljennös luettelosta tai sen osasta siltä osin kuin hänellä on oikeus nähdä luettelon tietoja.
2.2 Osuusmaksu
Osuusmaksu on asiakasomistajan sijoitus osuuskaupan pääomaan. Liittyessään osuuskaupan asiakasomistajaksi asiakkaan on otettava yksi osuus ja maksettava siitä osuuskaupalle sen säännöissä määrätty, kaikille samansuuruinen, osuusmaksu. Asiakasomistajalla voi olla osuuskaupassa vain yksi osuus. Jos asiakasomistaja joskus haluaa erota osuuskaupan asiakasomistajuudesta, hän saa maksamansa osuusmaksun takaisin osuuskuntalaissa ja/tai osuuskaupan säännöissä säädetyllä tavalla. Ks. kohta 2.3.4
2.2.1 Osuusmaksun suuruus
Osuusmaksun suuruus määritellään osuuskaupan säännöissä. Osuusmaksua voidaan korottaa osuuskaupan edustajiston päätöksellä osuuskuntalaissa säädetyllä tavalla.
Osuusmaksu on maksettava osuuskaupalle määräajassa. Asiakasomistajaksi liittymisen yhteydessä maksetaan joko koko osuusmaksu kerralla tai vähintään osaosuusmaksu. Loppuosa osuusmaksusta tulee suorittaa osuuskaupan säännöissä määrätyssä ajassa asiakasomistajaksi liittymisestä. Osuusmaksun suuruus on 100 €, osaosuusmaksu 20 €. Osuusmaksun maksuaika on yleisimmin kaksi vuotta.
2.2.2 Osuusmaksun kerryttäminen liityttäessä osaosuusmaksulla
Jos osuusmaksua ei makseta liittymisen yhteydessä kerralla kokonaan, loppuosaa osuusmaksusta lyhennetään automaattisesti asiakasomistajan kerryttämällä Bonuksella, Tankkausbonuksella, maksutapaedulla sekä mahdollisella ylijäämänpalautuksella. Jos osuusmaksu ei ole kokonaan maksettu, kirjataan asiakasomistajalle rahana maksettavat edut osuusmaksuun niin kauan, kunnes se on kokonaan maksettu. Osuusmaksun loppuosan myös milloin tahansa maksaa rahana joko S-mobiilissa, asiakasomistajan verkkopalvelussa osoitteessa s-käyttäjätili.fi tai Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteessä.
Osuusmaksun tulee olla kokonaan maksettu kahden vuoden kuluessa asiakasomistajaksi hyväksymisestä, Helsingin Osuuskauppa Elannossa, Etelä-Karjalan Osuuskaupassa ja Turun Osuuskaupassa viiden vuoden kuluessa. Jos asiakasomistaja ei ole maksanut osuusmaksua täyteen määräajassa, hänelle lähetetään asiasta ilmoitus.
2.3 Jäsenyyden päättyminen
Asiakasomistajuus voi päättyä eroamiseen tai erottamiseen.
2.3.1 Eroaminen
Asiakasomistaja voi halutessaan erota osuuskaupan asiakasomistajuudesta, jolloin hänelle palautetaan pääsääntöisesti heti joko käteisenä tai asiakkaan ilmoittamalle tilille (tarkemmat tiedot osuuskaupan säännöissä).
Asiakasomistajan on ilmoitettava eroamisestaan kirjallisesti eroamisilmoituksella, jossa on annettava kaikki pyydetyt tiedot. Ilmoituksen allekirjoittamalla eroava hyväksyy asiakasomistajuuden päättymiseen liittyvät menettelyt ja asiakasomistajaetujen lakkaamisen. Samalla hänen tulee palauttaa kaikki lopetettuun asiakasomistajuuteen liittyvät S-Etukortit.
Ero astuu voimaan, kun eroilmoitus on toimitettu Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki-pisteeseen. Eroamishetkellä lakkaa oikeus kaikkiin asiakasomistajaetuihin koko asiakasomistajatalouden osalta. Myös oikeus S-Pankin tarjoamiin asiakasomistajaetuihin päättyy. Mikäli asiakkaan asiakkuus S-Pankissa jatkuu asiakasomistajuuden päätyttyä eikä hän enää kuulu mihinkään asiakasomistajatalouteen, sovelletaan S-Pankin palveluihin muille kuin osuuskaupan asiakasomista-jatalouteen kuuluville tarkoitettua palveluhinnastoa.
2.3.2 Erottaminen
Asiakasomistaja voidaan erottaa osuuskaupasta, mikäli hän on laiminlyönyt asiakasomistajuudesta johtuvan velvollisuutensa tai jos hän aiheuttaa osuuskaupalle haittaa tai vahinkoa. Käytännössä erottamiset koskevat useimmiten tapauksia, joissa osuusmaksu ei ole tullut säännöissä määrätyssä ajassa kokonaan maksetuksi. Tällöin osuuskauppa voi erottaa ko. asiakasomistajat.
Asiakasomistajan erottamisesta päättää osuuskaupan hallitus. Asiakasomistajalle ilmoitetaan erottamisaikomuksesta ja -perusteesta sekä päätöksen tekevästä osuuskaupan toimielimestä vähintään kuukautta ennen erottamispäätöksen tekemistä. Ilmoitukset postitetaan asiakasomistajan jäsenluetteloon merkittyyn tai muuten osuuskaupan tiedossa olevaan osoitteeseen.
Erottamisen yhteydessä suoritetaan asiakasomistajuuden päättymiseen liittyvät menettelyt soveltuvilta osin kuten edellä eroamisen yhteydessä. Erottamishetkellä lakkaa oikeus kaikkiin asiakasomistajaetuihin koko asiakasomistajatalouden osalta.
Asiakasomistajan asiakkuus S-Pankissa ei pääty automaattisesti osuuskaupan asiakasomistajuuden päättyessä, vaan S-Pankin asiakkuus tulee irtisanoa erikseen. Asiakasomistajuuden päätyttyä asiakkaan käytössä oleviin S-Pankin palveluihin sovelletaan muille kuin osuuskauppojen asiakasomistajatalouteen kuuluville tarkoitettua palveluhinnastoa.
2.3.3 Asiakasomistajuuden päättyminen kuolemantapauksissa
Asiakasomistajuus voi päättyä myös kuoleman johdosta. Osuuskauppa lähettää kuolintiedon saatuaan kuolinpesälle tiedon vainajan asiakasomistajuudesta ja maksetusta osuusmaksusta. Osuuskaupan asiakasomistajuus ja siitä maksettu osuusmaksu tulee merkitä perukirjaan. Perunkirjoituksen jälkeen vainajan asiakasomistajuus voidaan lopettaa tai siirtää toiselle henkilölle. Ohjeet kerrotaan osuuskaupan lähettämässä kirjeessä.
Kuolleen asiakasomistajan oikeudenomistajilla on yhdessä oikeus käyttää vainajan asiakasomistajuuteen liittyvää taloudellista oikeutta osuuskaupassa vuoden ajan kuolinpäivästä. Kuolleen asiakasomistajan oikeudenomistajat voivat päättää, siirretäänkö osuusoikeus toiselle henkilölle vai palautetaanko osuusmaksu. Oikeudenomistaja, jolle vainajan osuusoikeus on siirtynyt, voidaan hyväksyä asiakasomistajaksi, mikäli hän ilmoittaa tästä osuuskaupalle vuoden kuluessa kuolinpäivästä. Jos kuolleen asiakasomistajan oikeudenomistaja ei käytä oikeuttaan määräajassa, lopetetaan asiakasomistajuus.
Etujen maksutiliin liittyvät asiat tulee hoitaa S Pankki Oyj:n kanssa.
2.3.4 Osuusmaksun palauttaminen
Kun asiakasomistajuus osuuskaupassa päättyy, palautetaan osuusmaksu pääsääntöisesti heti joko käteisenä tai asiakkaan ilmoittamalle tilille (tarkemmat tiedot osuuskaupan säännöissä).
2.4 Osuusoikeuden siirto
Asiakasomistajana kannattaa aina olla oman asuinalueensa osuuskaupassa. Asiakasomistajan muuttaessa toisen osuuskaupan alueelle voi osuusoikeuden siirtää itselleen toiseen osuuskauppaan. Osuusoikeus on myös mahdollista siirtää toiselle henkilölle samaan osuuskauppaan. Siirto toiselle henkilölle koskee yleisimmin tapauksia, joissa siirto tehdään perheenjäsenten tai muiden lähisukulaisten kesken esimerkiksi kuolemantapauksen johdosta. Tarkemmat ohjeet osuusoikeuden siirrosta saa Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteestä.
2.5 Asiakasomistajatietojen muutokset
Asiakasomistajan tulee ilmoittaa osuuskaupalle asiakasomistaja-asioiden hoitamisessa tarvittavien tietojen muutoksista. Tällaisia osuuskaupalle ilmoitettavia tietoja ovat mm. asiakasomistajataloutta ja S-Etukortteja koskevat muutokset. Osuuskaupassa tulee olla ajantasainen tieto asiakasomistajatalouteen kuuluvista henkilöistä, jotta Bonus, Tankkausbonus, maksutapaetu sekä muut rahana maksettavat edut lasketaan oikein. S-Etukortin ominaisuuksiin haluttuja muutoksia on mahdollista hakea mm. Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteissä.
Asiakasomistajatalouteen kuuluvien asiakkaiden nimi- ja osoitteenmuutokset päivitetään S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin väestötietojärjestelmästä. Asiakasomistajatalouteen kuuluvan asiakkaan ei siis tarvitse ilmoittaa osoitteenmuutosta erikseen osuuskaupalle, mikäli hän on tehnyt virallisen muuttoilmoituksen väestötietojärjestelmään eikä hänellä ole voimassa olevaa asiakasrekisterin päivityskieltoa väestötietojärjestelmässä. S-käyttäjätilillä S-ryhmän osuuskaupan asiakasomistaja tai asiakasomistajatalouteen kuuluva henkilö voi hallinnoida omia asiakastietojaan, esimerkiksi päivittää oman asiakasomistajataloutensa kokoonpanoa.
S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä olevia matkapuhelin- ja sähköpostiosoitetietoja sekä niihin liittyviä markkinointilupia voi päivittää S-käyttäjätilin kautta osoitteessa S-käyttäjätili.fi, S-mobiilissa, palautelomakkeella (valitse aiheeksi Asiakasomistajuus, S-Etukortti ja Bonus), Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteissä (useimmat Prismat ja Sokokset, valikoidut S-marketit) tai soittamalla S-ryhmän asiakasomistajapalveluun puh. 010 76 5858, ma-pe 9-16 (pvm/mpm).
3 Asiakasomistajaedut
3.1 Asiakasomistajaetujen yleiset periaatteet
Osuuskaupan tehtävänä on tuottaa palveluja ja etuja asiakasomistajilleen ja näin edistää asiakasomistajiensa taloudellista hyvinvointia. Osuuskaupan hallitus päättää kulloinkin voimassa olevista asiakasomistajaeduista ja niiden ehdoista.
Asiakasomistajaedut koskevat pääsääntöisesti koko asiakasomistajataloutta ja ne kertyvät vain yksityistalouden käyttöön tulevista ostoista. Etujen saamiseksi riittää, että yksi henkilö taloudessa on asiakasomistaja. Asiakasomistajaedun saadakseen henkilön tulee tunnistautua, jotta oikeus etuun voidaan todentaa. Asiakasomistajaksi voi tunnistautua joko fyysisellä S-Etukortilla tai digitaalisesti mobiilisovelluksen tai verkkopalvelun avulla. Osuuskaupan asiakasomistajuuteen perustuvia henkilökohtaisia etuja ovat mahdollinen korko osuusmaksulle sekä äänioikeus ja vaalikelpoisuus osuuskaupan edustajiston vaalissa. Kaikki asiakasomistajatalouteen kuuluvat voivat pääsääntöisesti hyödyntää muita S ryhmän ja sen yhteistyökumppaneiden tuottamia asiakasomistajaetuja ja kerryttää ostoistaan Bonusta. Oikeus asiakasomistajaetuihin alkaa, kun asiakasomistajuus on hyväksytty tai henkilö on liittynyt asiakasomistajatalouteen ja loppuu asiakasomistajuuden päättyessä tai asiakasomistajatalouteen kuulumisen päättyessä.
Rahana maksettavat edut maksetaan asiakasomistajan etujen maksutiliksi määritellylle tilille S-Pankkiin. Näitä etuja ovat Bonus, Tankkausbonus, maksutapaetu, osuusmaksun korko ja ylijäämänpalautus.
3.1.1 Asiakasomistajatalous
Asiakasomistajatalous muodostuu henkilöistä, jotka kerryttävät yhteistä bonusostokertymää. Asiakasomistajatalous muodostetaan pääjäseneksi määritellyn henkilön ympärille. Pääjäsenen tulee olla osuuskaupan asiakasomistaja. Pääjäsen voi kutsua henkilöitä asiakasomistajatalouteen tai poistaa siitä henkilöitä ilmoittamalla asiasta osuuskaupalle. Jokainen asiakasomistajatalouteen liittyvä solmii sopimuksen liittymisestä asiakasomistajatalouteen ja S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmään sekä hyväksyy siihen liittyvän henkilötietojensa käsittelyn S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä. Alaikäisten lastensa osalta sopimuksen solmii lapsen edunvalvoja.
Henkilö voi kerralla kuulua vain yhteen asiakasomistajatalouteen ja kerryttää yhtä bonusostokertymää, josta Bonus maksetaan asiakasomistajatalouden pääjäsenelle. Jokaiselle asiakasomistaja-talouteen kuuluvalle henkilölle voidaan tilata oma henkilökohtainen S-Etukortti Bonuksen kerryttämistä ja asiakasomistajille tarkoitettujen tuote- ja palveluetujen hyödyntämistä varten. Oikeus S-Etukorttiin päättyy, kun kuuluminen asiakasomistajatalouteen päättyy.
3.2 Bonus ja Tankkausbonus
Bonus on ostojen keskittämiseen perustuva asiakasomistajalle maksettava ostohyvitys. Bonus muodostuu osuuskaupan bonustaulukon mukaan prosenttiperusteisesti maksettavasta Bonuksesta sekä sentteinä/litra maksettavasta Tankkausbonuksesta. Bonusta saa kaikista S-ryhmän ja sen yhteistyökumppaneiden bonustoimipaikoista ja Tankkausbonusta ABC-polttonesteostoista riippumatta siitä, minkä osuuskaupan asiakasomistaja on. Bonus ja Tankkausbonus lasketaan aina asiakasomistajatalouden pääjäsenen oman osuuskaupan bonustaulukon mukaan. Asiakasomistajatalouden kalenterikuukauden aikana tekemät Bonusta ja Tankkausbonusta kerryttävät ostot lasketaan yhteen. Bonusostojen summa määrittää bonustaulukon portaan, jonka mukaan Bonus maksetaan muista ostoista prosentteina ja Tankkausbonus polttonesteostoista sentteinä/litra. Bonus ja Tankkausbonus ovat vain asiakasomistajille tarkoitettuja etuja, jotka myönnetään heidän yksityistalouteensa liittyvistä ostoista. Bonusta tai Tankkausbonusta ei siis makseta yhteisöille eikä Bonus tai Tankkausbonus kerry yrityksen korteilla maksetuista ostoista. Kulloinkin voimassa olevat osuuskauppojen bonustaulukot ovat nähtävillä S-kanavalla.
3.2.1 Bonuksen ja Tankkausbonuksen maksaminen
Osuuskauppa maksaa asiakasomistajatalouden ostoista kertyneen Bonuksen ja Tankkausbonuksen kuukausittain asiakasomistajatalouden pääjäsenen etujen maksutiliksi määritellylle tilille. Jos asiakasomistajan osuusmaksu ei vielä ole kokonaan maksettu, kirjataan maksettava Bonus ja Tankkausbonus osuusmaksuun, kunnes se on kokonaan maksettu. Bonus ja Tankkausbonus maksetaan ostoja seuraavan kuukauden kymmenenteen päivään mennessä.
Asiakasomistajalla on vastuu tarkistaa, että kaikki asiakasomistajatalouden tekemät bonusostot on huomioitu Bonuksen ja Tankkausbonuksen laskennassa (esim. S-mobiilista tai S-käyttäjätililtä osoitteessa s-käyttäjätili.fi). Mahdollisista puutteista tulee ilmoittaa osuuskaupalle viipymättä. Kuukauden viimeisinä päivinä tehdyt bonusostot saattavat kirjautua ostokuukautta seuraavan kuukauden bonusostoihin. Osuuskaupalla ja sen yhteistyökumppaneilla ei ole velvollisuutta selvitellä eikä korjata yli vuotta vanhempia bonusostoja.
3.2.2 Bonuksen kertyminen
Bonus kertyy S-ryhmän ja sen yhteistyökumppaneiden noin 2000 bonustoimipaikasta ympäri Suomen. Bonus kertyy S-ryhmän omien ketjujen ja toimipaikkojen lisäksi myös erikseen määritellyiltä yhteistyökumppaneilta. Valtakunnallisista ja paikallisista yhteistyökumppaneista saa lisätietoa asiakasomistajaviestinnästä, omasta osuuskaupasta, S kanavalta (https://www.s-kanava.fi/edut-ja-kumppanit/) sekä S-ryhmän asiakasomistajapalvelusta.
S-ryhmän omia ketjuja ovat mm. Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku, Sokos, Emotion, Prisma Rauta, Sokos Hotellit, Radisson Blu ja Radisson RED Hotellit Suomessa, Rosso, Frans & les Femmes, Torero, Amarillo, Buffa, Coffee House, Presso, Public Corner, Grill it! ja Trattoria ja muut S-ryhmän ravintolat, S-Rauta, Karla, S-ryhmän autoliikkeet sekä ABC-liikennemyymälät ja -automaattiasemat. Bonusta kertyy myös S-kanavalla esiteltävistä S-ryhmän hotellien ja yhteistyökumppaneiden kotimaan ja ulkomaan lomamatkoista sekä S-ryhmän verkkokaupoista (S-kaupat.fi, Sokos.fi ja Prisma.fi).
ABC-liikennemyymälöistä ja ABC-automaattiasemilta mittarikentältä ostetuista polttonesteistä ei kerry Bonusta, vaan polttonesteostoista maksetaan Tankkausbonusta (ks. 3.2.3. Tankkausbonuksen kertyminen). Muut ABC-ostot kerryttävät Bonusta.
Suomen bonustoimipaikkojen lisäksi Bonusta kertyy erikseen määritellyistä S-ryhmän toimipaikoista ulkomailla.
Bonukseen oikeuttaviksi ostoiksi lasketaan ostot kaikista S-ryhmän ja sen yhteistyöyritysten bonustoimipaikoista ottaen kuitenkin huomioon mahdolliset Bonuksen kertymisen erityisehdot, joita käsitellään tarkemmin kohdassa 3.2.4. sekä S-kanavalla. Sähköautojen lataus ABC-latauspisteillä kerryttää Bonusta.
Kaikki samaan asiakasomistajatalouteen kuuluvat henkilöt kerryttävät asiakasomistajatalouden yhteistä bonuskertymää omilla henkilökohtaisilla S-Etukorteillaan tai tunnistautuneena asiakasomistajaksi. Bonus asiakasomistajatalouden yhteenlasketuista bonusostoista maksetaan asiakasomistajatalouden pääjäsenelle. Asiakasomistajaksi tai asiakasomistajatalouteen kuuluvaksi tunnistautuminen (esim. näyttämällä ja lukemalla S-Etukortti kassalla maksupäätteessä, ilmoittamalla jäsen-/asiointinumeron tai digitaalisissa palveluissa kirjautumalla palveluun asiakasomistaja-asiakkaana) toimii valtuutuksena ostotietojen tallentamiseen S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin ja ostotietojen näyttämiseen oston Bonusta kerryttävän loppusumman tasolla asiakasomistajatalouden pääjäsenelle.
Kaikkia asiakasomistajatalouteen kuuluvia informoidaan bonusostokertymästä ja maksetusta Bonuksesta sähköpostilla, mikäli he ovat vahvistaneet sähköpostiosoitteensa S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin. Kaikille asiakasomistajatalouteen kuuluville näytetään S-mobiilissa ja S-käyttäjätilillä tiedot asiakasomistajatalouden yhteenlasketuista bonusostoista ja maksetusta Bonuksesta sekä bonusostojen erittely ketjuittain/ketjuryhmittäin. Lisäksi asiakasomistajatalouden pääjäsen näkee kaikki asiakasomistajatalouden bonusostot oston Bonusta kerryttävän loppusumman tasolla (ostopaikka ja aika, oston Bonusta kerryttävä loppusumma). Muut asiakasomistajatalouteen kuuluvat näkevät palveluissa vain omat ostonsa tapahtumatasolla.
Kuluvan kuukauden bonusostokertymää voi seurata S-mobiilista, S-käyttäjätililtä sekä toimipaikkojen S-Etukorttipäätteiltä.
3.2.2.1 S-Etukortin näyttämiseen perustuva Bonuksen kertyminen
S-Etukortilla saa Bonuksen (sekä tuote- ja palveluedut), kun kortti esitetään maksutapahtuman yhteydessä kassalla. Toimipaikalla ei ole velvollisuutta jälkikäteen lisätä ilman korttia tehtyjä ostoja bonusostokertymään. S-Etukortti on henkilökohtainen, joten sitä saa käyttää vain kortissa nimetty henkilö. Korttia ei saa luovuttaa toisen henkilön käyttöön.
Bonusostoiksi rekisteröidyt ostot näkyvät asiakasomistajatalouden yhteisessä bonusostokertymässä ja ostoerittelyissä mm. S-käyttäjätilillä, missä voi myös tarkistaa asiakasomistajatalouden tiedot. Asiakasomistajatalouden muutoksista tulee ilmoittaa osuuskaupalle, jotta bonusostot ja muut edut kertyvät oikein.
3.2.2.2 Mobiili S-Etukortti
3.2.2.2.1 Bonuksen kirjaaminen S-Etukortilla Applen Lompakosta
S-mobiilin iPhone-käyttäjät voivat lisätä S-Etukortin Applen Lompakkoon S-mobiilissa.
Applen Lompakossa olevalla S-Etukortilla kirjatuista ostoista kertyvät Bonuksen lisäksi myös muut asiakasomistajaedut, kuten esimerkiksi sähköiset kassa- ja takuukuitit. Maksutapaetu kertyy lisäksi maksettaessa Apple Payn kautta S-Etukortti Visalla. Ajantasainen lista käyttöpaikoista löytyy osoitteesta: https://s-kanava.fi/bonus/s-etukortit/applen-lompakko
3.2.2.2.2 Bonuksen kirjaaminen S-mobiilin S-Etukortilla
Android-puhelinten (versio 8.0 tai uudempi) käyttäjät voivat ottaa käyttöön S-mobiilissa S-Etukortin, jolla Bonuksen ostoista voi kirjata kassalla maksupäätteellä ilman fyysistä S-Etukorttia.
Puhelimen NFC-lähilukutoiminnallisuuden tulee olla päällä, jotta S-Etukortti on käytettävissä S-mobiilissa. Jotta maksupäätteellä voidaan kirjata Bonus ennen maksamista mobiilisovelluksella, käyttäjän täytyy määritellä puhelimen asetuksissa, että S-mobiili voi aktivoituna ollessaan ohittaa mobiilimaksamiseen määritellyn oletusmaksusovelluksen. S-mobiilin S-Etukortilla kirjatuista ostoista kertyvät myös muut asiakasomistajaedut, kuten esimerkiksi sähköiset kassa- ja takuukuitit. Maksutapaetu kertyy lisäksi maksettaessa Google Payn kautta S-Etukortti Visalla.
Ajantasainen lista käyttöpaikoista löytyy osoitteesta: https://s-kanava.fi/bonus/s-etukortit/android-puhelimille
3.2.2.2.3 Bonuksen kirjaaminen S-Etukortin viivakoodilla
S-mobiilin käyttäjät voivat kerryttää Bonusta ja hyödyntää asiakasomistajaetuja näyttämällä S-Etukortin viivakoodin S-mobiilista kassalla myyjälle. Maksutapaetu kertyy lisäksi maksettaessa S-Etukortti Visalla Google Payn tai Apple Payn kautta.
Ajantasainen lista S-ryhmän toimipaikoista, joissa S-Etukortin viivakoodi toimii, löytyy osoitteesta https://s-kanava.fi/bonus/s-etukortit/viivakoodi
3.2.2.3 Bonuksen kertyminen tunnistautuneena, ilmoittamalla jäsen-/asiointinumero tai rekisteröitymällä asiakasomistajaksi
S-ryhmän osuuskaupan asiakasomistaja tai asiakasomistajatalouteen kuuluva henkilö kerryttää Bonusta ostoista, jotka on tehty S-ryhmän verkkokaupoista, kun hän on tunnistautunut palveluun asiakasomistajaksi S-käyttäjätilin kautta. S-käyttäjätiliin tulee olla liitettynä asiakasomistajatiedot, jotta henkilö saa verkkokaupan ostoistaan Bonuksen ja muut asiakasomistajaedut. S-käyttäjätilin voi luoda osoitteessa s-käyttäjätili.fi.
Bonus kertyy myös ilmoittamalla jäsen-/asiointinumero tai rekisteröitymällä asiakasomistajaksi Bonusta myöntävälle palvelun tarjoajalle erikseen sovitulla tavalla. Asiakasomistajaksi rekisteröitymällä Bonusta kertyy esimerkiksi LähiTapiolan Bonusta kerryttävistä vakuutuksista. Bonusta saadakseen sopimuksen haltijan tulee olla asiakasomistaja tai kuulua asiakasomistajatalouteen. Yhteistyökumppanille ilmoittautuu se asiakasomistajatalouden henkilö, joka on solminut sopimuksen yhteistyökumppanin kanssa.
Jäsen-/asiointinumeron ilmoittamiseen tai asiakasomistajaksi rekisteröitymiseen perustuvat bonusostot (mm. LähiTapiola) näkyvät bonusostokertymässä pääsääntöisesti vasta laskun maksukuukauden viimeisinä päivinä, tai mikäli lasku on maksettu aivan kuukauden lopussa, laskun maksukuukautta seuraavassa kuussa.
3.2.3 Tankkausbonuksen kertyminen
Tankkausbonus kertyy ABC-liikennemyymälöistä ja ABC–automaattiasemilta mittarikentältä ostetuista polttonesteistä. Asiakasomistajatalouden yhteenlaskettujen kuukauden bonusostojen summa määrittää sen bonustaulukon portaan, jonka mukaisesti asiakasomistajatalouden ostoista maksetaan Bonusta prosentteina muista ostoista ja Tankkausbonusta sentteinä/tankattu poltto-nestelitra polttonesteostoista.
Kaikki samaan asiakasomistajatalouteen kuuluvat henkilöt kerryttävät Tankkausbonusta omilla henkilökohtaisilla S-Etukorteillaan tai ABC-mobiililla, kun asiakas on tunnistautunut asiakasomistajaksi ABC-mobiilissa. Tankkausbonus koko asiakasomistajatalouden Tankkausbonusta kerryttävistä ostoista maksetaan asiakasomistajatalouden pääjäsenelle.
Kaikkia asiakasomistajatalouteen kuuluvia informoidaan maksetusta Tankkausbonuksesta sähköpostilla, mikäli he ovat vahvistaneet sähköpostiosoitteensa S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin. S-mobiilissa, S-käyttäjätilillä ja S-Etukorttipäätteellä näkyvät tiedot asiakasomistajatalouden yhteenlasketuista bonusostoista ja tankatuista litroista sekä maksetun Tankkausbonuksen määrä. Ajantasaisen erittelyn Tankkausbonusta kerryttävistä ostoista asiakasomistajatalouteen kuuluvat näkevät mm. S-mobiilista ja S-käyttäjätililtä. Palveluissa asiakasomistajatalouden pääjäsen näkee asiakasomistajatalouden bonusostojen yhteenvetotiedot sekä kaikki asiakasomistajatalouden bonusostot tapahtumatasolla. Muut asiakasomistajatalouteen kuuluvat näkevät palveluissa asiakasomistajatalouden bonusostojen yhteenvetotiedot sekä omat ostonsa tapahtumatasolla.
3.2.4 Bonuksen kertymisen erityisehdot
Bonus kertyy ainoastaan asiakasomistajatalouden yksityisostoista. Siksi Bonusta ei ole sallittua kerryttää yrityksen nimissä olevilla maksukorteilla maksettaessa, vaikka kortissa olisi myös kortinhaltijan oma nimi.
Bonusta ei myönnetä laskutettavista ostoista eikä sopimushinnoitelluista tuotteista, ellei toisin ole sovittu. Bonus ei kerry S-ryhmän toimipaikoista tehdyistä tax-free-ostoista.
S-ryhmän lahjakorttien ostosta ei myönnetä Bonusta lahjakortin ostajalle, sen sijaan lahjakorteilla maksettavista ostoista myönnetään Bonusta ostosten tekijälle, mikäli hänellä on S-Etukortti.
Useimmista välitystuotteista, kuten rahapeleistä ja arpatuotteista, ei myönnetä Bonusta.
Tupakkatuotteista, tupakan vastikkeista, tupakointivälineistä, tupakkajäljitelmistä, sähkösavukkeista, nikotiininesteistä ja nikotiinivalmisteista, yli 1,2 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävistä juomista sekä yli 2,8 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävistä elintarvikkeista kuten makeisista, jäätelöistä ja säilykkeistä ei myönnetä Bonusta.
Pullopantin osuus kirjataan bonusostoksi siinä vaiheessa, kun juomapakkaukset ostetaan ja pullopantit maksetaan. Bonus kertyy ostojen loppusummasta, joten kun pullopantit palautetaan, vähentää pullopalautus ostojen Bonusta kerryttävää loppusummaa.
S-ryhmän ravintoloiden asiakasomistajaedut on tarkoitettu asiakasomistajatalouksille, ei ryhmille. Asiakasomistajahintaisia tuotteita (tietyt viinit ja ruoka-annokset) myydään vain yksittäisille asiakasomistajille ja heidän pöytäseurueelleen, kun asiakasomistaja maksaa laskun. Asiakasomistaja voi saada Bonusta koko pöytäseurueen ostoista, mikäli hän maksaa koko laskun itse omalla henkilökohtaisella maksuvälineellään. Ryhmäasiakas (esim. häiden yms. sukujuhlien järjestäjä, joka maksaa koko laskun omalla henkilökohtaisella maksukortillaan tai käteisellä) voi saada S-Etukortilla Bonusta ostoistaan ja hyödyntää asiakasomistajahintaisia tuotteita, mikäli asiasta on nimenomaisesti sovittu jo tilauksen yhteydessä.
S-ryhmän hotellien asiakasomistajaetujen varmistamiseksi S-Etukortista on syytä ilmoittaa jo varausta tehdessä. Asiakasomistajahintainen majoitus ja Bonuksen saaminen edellyttää, että joku asiakasomistajataloudesta maksaa huoneen omalla henkilökohtaisella maksuvälineellä (esim. lahjaksi maksettava huone tai koko seurueen majoitus). Jotta majoitus kerryttää Bonusta, tulee huonevaraus tehdä S-ryhmän omien varauskanavien kautta. Näitä ovat sokoshotels.fi, radisson-blu.fi, Sokos Hotellien ja Radisson Blu Hotellien Myyntipalvelut sekä Sokos Hotellit Suomessa ja Tallinnassa sekä Radisson Blu ja Radisson RED Hotellit Suomessa. Jos hotellihuone maksetaan verkossa, tulee S-Etukortin jäsen-/asiointinumero ilmoittaa maksun yhteydessä. Bonusta ei kirjata jälkikäteen verkossa maksetuista majoituksista. Asiakasomistaja saa Bonusta asiakasomistajahintaisesta majoituksesta myös voucherilla maksaessaan, kun kyseessä on yksityismatka ja vapaa-ajan hinta. Hotelleissa Bonusta myönnetään kaikista yksityistalouden matkustukseen tarkoitetuista hinnoista ja hotellipaketeista (ei yrityshinnoista). Hotellien erilaisista ryhmähinnoista esim. sportti- ja kokoushinnoista myönnetään asiakasomistajille Bonusta, kun hän maksaa itse oman osuutensa laskusta. Hotelleissa hyväksytään vain yksi kanta-asiakaskortti kerrallaan, joten S-Cardia, Club Carlson-korttia tai lentoyhtiöiden kortteja (mm. Finnair Plus) käytettäessä ei myönnetä Bonusta S-Etukortilla.
S-ryhmän autoliikkeissä Bonus kertyy huolloista, varaosista ja tarvikkeista. Bonuksen kertyminen auton ostosta vaihtelee osuuskaupoittain.
ABC-liikennemyymälöissä ja –automaattiasemilla Bonusta kertyy sähköauton latauksesta. Sen sijaan mittarikentältä ostetuista polttonesteostoista maksetaan Bonuksen sijaan Tankkausbonusta sentteinä/litra asiakasomistajatalouden pääjäsenen oman osuuskaupan bonustaulukon perusteella.
Lämmitys-/polttoöljymyynnin osalta noudatetaan asiakasomistajaetujen kertymisessä tuotetta myyvän osuuskaupan osuuskauppakohtaisia, erikseen ilmoittamia ehtoja.
Yhteistyökumppanien osalta noudatetaan yhteistyökumppanikohtaisia, kulloinkin voimassa olevia Bonuksen kertymisen erityisehtoja.
3.2.5 Bonus- ja Tankkausbonustietojen tarkistaminen
Asiakasomistajatalouteen kuuluvat voivat tarkistaa Bonukseen ja Tankkausbonukseen liittyviä tietoja S-mobiilista, S-käyttäjätililtä sekä toimipaikkojen S-Etukorttipäätteiltä. Palvelussa näytetään yhteenveto talouden bonusostoista sekä listaus bonusostoista toimipaikoittain eriteltynä kuitin loppusummatasolla. Asiakasomistajatalouden pääjäsen näkee bonusostoissa kaikki talouden tekemät bonusostot. Muut asiakasomistajatalouteen kuuluvat näkevät erittelyt omista bonusostoistaan.
S-käyttäjätilin voi luoda osoitteessa s-käyttäjätili.fi. S-käyttäjätiliin tulee olla liitettynä asiakasomistajatiedot, jotta bonustiedot voidaan näyttää palvelussa.
S-Etukorttipäätteeltä saa tietoa asiakasomistajatalouden bonusostokertymästä. S-Etukorttipäätettä voi käyttää S-Etukortilla sekä omalla nelinumeroisella asiakastunnuksella, joka on tarkistettavissa S-käyttäjätililtä osoitteessa s-käyttäjätili.fi.
3.3 Maksutapaetu
Maksutapaetu on 0,5 prosentin suuruinen asiakasomistajaetu, joka myönnetään S-ryhmän Suomen toimipaikoissa S-Etukortti Visalla maksettujen, maksutapaedun piiriin kuuluvien ostojen loppusummasta. Maksutapaetu on osuuskaupan tapa palauttaa S-Pankin kortilla S-ryhmän toimipaikoissa maksamisesta syntyneitä kustannussäästöjä S-Etukortin maksuvälineeksi valinneille asiakasomistajatalouksille.
3.3.1 Kertyneen maksutapaedun maksaminen
Osuuskauppa maksaa asiakasomistajatalouden ostoista kertyneen maksutapaedun asiakasomistajatalouden pääjäsenen etujen maksutilille S-Pankkiin kertymiskuukautta seuraavan kuukauden 10. päivään mennessä. Jos asiakasomistajan osuusmaksu ei vielä ole kokonaan maksettu, ohjataan maksettava maksutapaetu osuusmaksuun, kunnes se on kokonaan maksettu.
3.3.2 Maksutapaedun kertyminen
Maksutapaetu kertyy S-ryhmän Suomen toimipaikoissa S-Etukortti Visalla maksetuista, maksutapaedun piiriin kuuluvista ostoista. Maksutapaetua kertyy kaikilla S-Etukortti Visa -korteilla, sekä S-Tililtä (debit) että luotolla (credit) maksettaessa. Maksutapaetu on asiakasomistajatalouskohtainen. Kaikki asiakasomistajata-louteen kuuluvat henkilöt kerryttävät maksutapaetua S-Etukortti Visa -korteillaan maksamistaan ostoista asiakasomistajatalouden pääjäsenelle.
Apple Paylla ja Google Paylla S-Etukortti Visalla maksaessa maksutapaetua kertyy osassa S-ryhmän toimipaikoista, kun Bonus kirjataan ensin joko mobiilisti tai fyysisellä kortilla. Ajantasaisen listan näistä toimipaikoista löydät osoitteesta https://s-kanava.fi/bonus/s-etukortit.
3.3.3 Maksutapaedun kertymisen erityisehdot
Maksutapaedun kertymiseen on rajoituksia esim. autokaupassa ja S-Raudassa. Autokaupassa maksutapaetu kertyy huolloista, varaosista ja tarvikkeista. Auton ostamisesta ei maksutapaetua kerry. S-Raudassa maksutapaetu kertyy niistä yksityistalouden tarpeisiin tehdyistä hankinnoista, joista Bonuskin kertyy. Maksutapaetua ei kerry nostoista eikä panoista eikä velan lyhennyksestä. Useimmista välitystuotteista, kuten rahapeleistä, ei myönnetä maksutapaetua. Maksutapaetua ei kerry tupakkatuotteista, tupakan vastikkeista, tupakointivälineistä, tupakkajäljitelmistä, sähkösavukkeista, nikotiininesteistä ja nikotiinivalmisteista, yli 1,2 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävistä juomista eikä yli 2,8 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävistä elintarvikkeista kuten makeisista, jäätelöistä ja säilykkeistä.
Lämmitys-/polttoöljymyynnin osalta noudatetaan asiakasomistajaetujen kertymisessä tuotetta myyvän osuuskaupan osuuskauppakohtaisia, erikseen ilmoittamia ehtoja.
3.3.4 Maksutapaetutietojen tarkistaminen
Asiakasomistajatalouteen kuuluvat näkevät maksetun maksutapaedun määrän S-mobiilista ja S-käyttäjätililtä. Kaikkia asiakasomistajatalouteen kuuluvia informoidaan asiasta myös sähköpostilla, mikäli he ovat vahvistaneet sähköpostiosoitteensa S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin. Kuluvan kuukauden maksutapaetuun oikeuttavien ostojen määrän voi tarkastaa S-mobiilista, S-käyttäjätililtä, asioimalla Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteessä tai soittamalla S-ryhmän asiakasomistajapalveluun.
3.4 Ylijäämänpalautus
Osa osuuskaupoista voi jakaa liiketoiminnan tuloksena syntynyttä ylijäämää ylijäämänpalautuksena. Jos osuuskaupan edustajisto päättää jakaa ylijäämänpalautusta, maksetaan se niille asiakasomistajille, joiden asiakasomistajuus on voimassa ylijäämänpalautusta maksavassa osuuskaupassa tilikauden viimeisenä päivänä ja joiden asiakasomistajuus maksuhetkellä jatkuu jossain S ryhmän osuuskaupassa.
Kulloinkin maksettava ylijäämänpalautuksen määrä päätetään vuosittain erikseen hallituksen esityksestä edustajistossa. Ylijäämänpalautus perustuu bonusostoihin asiakasomistajan oman osuuskaupan omistamista toimipaikoista. Ylijäämänpalautuksen perusteeseen ei lasketa kuuluvaksi bonusostoja osuuskaupan tytäryrityksistä, muiden osuuskauppojen toimipaikoista, SOK:n yksiköistä tai S-ryhmän yhteistyökumppaneilta.
Ylijäämänpalautus maksetaan asiakasomistajan etujen maksutilille S-Pankkiin. Ellei asiakasomistajan osuusmaksu ole vielä kokonaan maksettu, ohjataan maksettava ylijäämäpalautus osuusmaksuun, kunnes se on kokonaan maksettu. Asiakasomistajaa informoidaan maksetusta ylijäämänpalautuksesta S-käyttäjätilillä ja sähköpostilla, mikäli hän on vahvistanut sähköpostiosoitteensa S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin. Ylijäämänpalautusta ei makseta yhteisöille.
3.5 Osuusmaksun korko
Jos osuuskaupan edustajisto päättää hallituksen esityksestä jakaa liiketoiminnan tuloksena syntynyttä ylijäämää osuusmaksun korkona, maksetaan se koko vuodelta niille asiakasomistajille, joiden osuusmaksu on kokonaan maksettuna tilikauden viimeisenä päivänä ja osuuteen liittyvä jäsenyys jatkuu koronmaksuhetkellä jossain S ryhmän osuuskaupassa. Asiakasomistajille, joiden osuusmaksu ei ole kokonaan maksettu, ei siis makseta osuusmaksun korkoa.
Kulloinkin mahdollisesti maksettava koron määrä päätetään vuosittain hallituksen esityksestä edustajistossa.
Osuusmaksun korko maksetaan asiakasomistajan etujen maksutilille S-Pankkiin. Asiakasomistajaa informoidaan koron maksamisesta S-käyttäjätilillä osoitteessa s-käyttäjätili.fi sekä sähköpostilla, mikäli hän on vahvistanut sähköpostiosoitteensa S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin.
Osuuskauppa ilmoittaa maksetun osuusmaksun koron verottajalle. Asiakasomistajan tulee tarkistaa, että verovuonna saatu osuusmaksun korko on merkitty veroilmoitukseen pääomatulona. Tähän ei tarvita erillistä todistusta. Osuuskaupan maksama osuusmaksun korko on asiakasomistajalle pääomatuloa. S-ryhmän osuuskauppojen osalta noudatetaan muiden kuin julkisesti noteerattujen osuuskuntien verosäännöksiä, joiden mukaan osuusmaksun korosta veronalaista on 25 % ja verovapaata 75 %. Enintään 20 euron suorituksesta osuuskauppa ei tee ennakonpidätystä. Verottaja perii veron jäsenen lopullisen verotuksen yhteydessä.
3.6 Tuote- ja palveluedut
Asiakasomistajien tuote- ja palveluedut ovat hyödynnettävissä S-Etukortilla, S-mobiilisovelluksella tai asioitaessa tunnistautuneena asiakasomistajaksi verkkopalvelussa välittömästi tuotteen tai palvelun oston yhteydessä. Edut voivat olla joko valtakunnallisia tai osuus-kauppakohtaisia tai kohdennettuja tarkemmin jollekin rajatulle asiakasryhmälle esim. asiakkuuden tai palvelujen käytön perusteella. Asiakasomistajaeduista kerrotaan mm. S-mobiilissa, S-kanavalla, asiakasomistajaviestinnässä, toimipaikoissa ja Yhteishyvä-lehdessä.
Tuote- ja palveluedut voivat olla luonteeltaan pysyviä, esim. S-ryhmän hotellien tarjoama, jatkuvasti voimassa oleva asiakasomistajaetu huonehinnasta. Pysyväisluonteisia etuja ovat myös Sokoksen kuukausittain vaihtuvat tuote-edut sekä ravintoloiden asiakasomistajatuotteet, kuten asiakasomistajaviinit tai asiakasomistajille erityishinnoitellut ruoka-annokset.
Jokainen samaan asiakasomistajatalouteen kuuluva näkee kuuluvien henkilöiden ostoista annettujen alennusten määrän S-mobiilista ja S-käyttäjätililtä.
3.7 S-Etukortti
S-Etukortti on avain S-ryhmän asiakasomistajaetuihin. S-Etukortilla kertyy Bonus ja S-Etukortin haltija on oikeutettu saamaan asiakasomistajan tuote- ja palveluedut. S-Etukorttiin voi myös liittää S-Pankki Oyj:n tuottamia maksuominaisuuksia. Asiakasomistajaedut saa S-Etukortin lisäksi myös S-Pankki Oyj:n myöntämällä S-Pankki Private Visa -kortilla, jos kortinhaltija on asiakasomistaja tai kuuluu asiakasomistajatalouteen. Yrityksille ja yhteisöille ei myönnetä S-Etukorttia. S-Etukortti niin fyysisenä kuin S-mobiilissakin on henkilökohtainen eikä sitä saa luovuttaa toiselle henkilölle.
Asiakasomistajalle tilataan S-Etukortti asiakasomistajaksi hyväksymisen yhteydessä. Myös muille ostoksia tekeville asiakasomistajatalouteen kuuluville henkilöille voidaan tilata omalla nimellä varustetut S-Etukortit. Kaikilla S-Etukortin haltijoilla on yhtäläinen oikeus tuote- ja palveluetuihin, mutta Bonus ja maksutapaetu kertyvät ja maksetaan asiakasomistajatalouden pääjäsenelle.
S-Etukortin näyttäminen ja lukeminen maksupäätteellä kassalla toimii valtuutuksena ostotietojen tallentamiseen S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin sekä ostotietojen näyttämiseen tapahtumatasolla asiakasomistajatalouden pääjäsenelle. Ostot rekisteröidään asiakasomistajatalouden yhteiseen ostokertymään, josta kertyvä Bonus, maksutapaetu ja ylijäämänpalautus maksetaan asiakasomistajatalouden pääjäsenelle.
Toimipaikassa asiakasomistajaksi liittyessään asiakasomistajalle annetaan 1–2 väliaikaista S-Etukorttia, joilla kortinhaltijat voivat kerryttää Bonusta ja saada tuote- ja palveluetuja. Väliaikainen S-Etukortti on voimassa vain korttiin merkityn määräajan. Varsinaisen S-Etukortin saavuttua postitse kotiin tulee väliaikainen kortti poistaa käytöstä leikkaamalla se kahtia.
S-Etukortti voi olla käteiskortti, siihen voidaan liittää S-Pankin tarjoamia maksuominaisuuksia ja sitä voi käyttää myös mobiilisti.
Oikeus S-Etukorttiin päättyy, kun kuuluminen asiakasomistajatalouteen päättyy.
3.7.1 Mobiili S-Etukortti
Mobiililla S-Etukortilla Bonuksen kerryttäminen ja muiden asiakasomistajaetujen hyödyntäminen on mahdollista ilman fyysistä S-Etukorttia, ja sen tarkoitus onkin palvella erityisesti niitä asiakasomistajia, jotka maksavat ostoksensa mobiilisti, esim. Google Paylla tai Apple Paylla. Asiakas voi kuitenkin valita itse haluamansa maksutavan, myös fyysisen maksukortin tai käteisen. Mobiili S-Etukortti ei ole maksuväline.
3.7.1.1 S-Etukortti Applen Lompakossa
iPhonea käyttävä asiakasomistaja voi lisätä S-Etukortin Applen Lompakkoon S-mobiilista. Ajantasainen lista S-ryhmän toimipaikoista, joissa S-Etukortti toimii Applen Lompakolla, löytyy osoitteesta: https://s-kanava.fi/bonus/s-etukortit/applen-lompakko.
3.7.1.2 S-mobiilin S-Etukortti
S-mobiilin lähiluvulla toimivan S-Etukortin saa otettua käyttöön Android-puhelimeen ladatussa S-mobiilissa.
S-mobiilin S-Etukortti on käytössä lähes kaikissa samoissa paikoissa, missä fyysinenkin S-Etukortti käy. Lisätietoa ja ohjeet käyttöön ja käyttöönottoon löytyvät osoitteesta: https://s-kanava.fi/bonus/s-etukortit/android-puhelimille
3.7.2 S-Etukortin viivakoodi
S-Etukortin viivakoodi on kaikkien S-mobiilin käyttäjien saatavilla. S-Etukortin viivakoodi esitetään S-mobiilista myyjälle maksun yhteydessä.
Ajantasainen lista S-ryhmän toimipaikoista, joissa S-Etukortin viivakoodi toimii, löytyy osoitteesta https://s-kanava.fi/bonus/s-etukortit/viivakoodi
3.7.3 S-Etukortin katoaminen
S-Etukortti Visan katoamisesta tulee viipymättä ilmoittaa sulkupalveluun p. 020 333 tai S-Pankin Asiakaspalveluun 010 76 5800 ma–pe kello 9-16 (0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/ min). Kortinhaltijan vastuu kortin väärinkäytöstä lakkaa ilmoitushetkellä. Käteiskortin katoamisesta riittää ilmoitus Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteeseen tai S-ryhmän asiakasomistajapalveluun p. 010 76 5858 ma-pe 9-16 (pvm/mpm) uuden kortin tilaamiseksi.
3.8 S-Pankin asiakkuus
Asiakasomistajalla tulee olla etujen maksutiliksi määritelty tili S-Pankissa rahana maksettavien etujen maksamiseksi.
S-Pankki Oyj tarjoaa asiakasomistajille rahoituspalveluja: tilejä säästämiseen ja sijoittamiseen, maksamisen palveluja mm. S-mobiilin ja verkkopankin kautta, luottoja talouden menojen tasaamiseen sekä mahdollisuuden liittää S-Etukorttiin maksuominaisuuksia. Asiakasomistajatalouteen kuuluvien henkilöiden pankkipalveluihin sovelletaan omaa hinnastoaan ja tili, kortti, verkkopankkitunnukset ja mobiilipalvelut ovat asiakasomistajatalouteen kuuluville maksuttomia.
S-Pankista saa lisätietoja osoitteesta www.s-pankki.fi tai soittamalla S-Pankin Asiakaspalveluun 010 76 5800 ma–pe kello 9–16 (pvm/mpm).
3.9 Etujen maksutili
Asiakasomistajaksi liittymisen yhteydessä asiakasomistajalle avataan S-Pankkiin S-Tili, joka määritellään etujen maksutiliksi tai määritellään asiakkaan jo olemassa oleva tili etujen maksutiliksi. Etujen maksutiliksi määritellylle tilille maksetaan rahana maksettavat edut kuten Bonus. Rahana maksettavat edut maksetaan osuuskaupan hallituksen päätösten mukaisesti ainoastaan S-Pankissa olevalle tilille. Jos asiakasomistajalla on useita tilejä S-Pankissa, on niistä yksi määriteltävä etujen maksutiliksi.
Etujen maksutiliksi voidaan määritellä myös S-Tuottotili tai S-Rahastotili.
S-Pankin tilien ehdot löytyvät osoitteesta www.s-pankki.fi.
3.10 Mahdollisuus vaikuttaa osuuskaupan toimintaan
Asiakasomistajalla on mahdollisuus vaikuttaa osuuskauppansa hallintoon osallistumalla osuuskaupan edustajiston vaaliin sekä tulla valituksi osuuskaupan luottamuselimiin (edustajisto, hallintoneuvosto, hallitus).
Osuuskaupan edustajiston vaalijärjestyksessä säädetään asiakasomistajien äänioikeudesta sekä kelpoisuudesta asettua ehdokkaaksi edustajiston vaalissa. Äänioikeutettu on jokainen ennen vaalivuotta osuuskauppaan hyväksytty asiakasomistaja. Asiakasomistajan tulee olla täyttänyt 15 vuotta ennen vaalivuoden alkua. Äänioikeutta ei ole eronneella eikä erotetulla asiakasomistajalla eikä kuolleen oikeudenomistajilla.
Ehdokkaaksi osuuskaupan vaaleissa voidaan asettaa jokainen ennen vaalivuotta osuuskauppaan hyväksytty osuusmaksunsa kokonaan maksanut asiakasomistaja, joka vaalin alkaessa on täysivaltainen ja asuu osuuskaupan alueella.
3.11 Yhteishyvä-lehti
Yhteishyvässä kerrotaan mm. ajankohtaisista asiakasomistajaeduista. Lehteä jaellaan S-ryhmän markettoimipaikoissa. Asiakasomistajat ja asiakasomistajatalouteen kuuluvat saavat lehden maksutta S-Etukorttia näyttämällä. Yhteishyvä on luettavissa myös verkossa osoitteessa Yhteishyva.fi.
3.12 Asiakasomistajaedut eroamis- ja siirtotilanteissa
Asiakasomistajaedut päättyvät eroamishetkellä. Bonusta ja maksutapaetua ei makseta eroamiskuukaudelta. Osuusoikeuden siirtotilanteissa asiakasomistajaedut jatkuvat pääsääntöisesti katkeamatta. Bonus kertyy siirtokuukauden alusta uuden osuuskaupan bonustaulukon mukaisesti.
4 Tietosuoja ja henkilötietojen käsittely
S-ryhmä haluaa suojata asiakasomistajiensa ja asiakkaidensa yksityisyyttä sekä tiedottaa aktiivisesti henkilötietojen suojaamisessa noudattamistaan periaatteista. Lisätietoja https://tietosuoja.s-ryhma.fi/. Noudatamme henkilötietojen käsittelyssä voimassa olevaa tieto-suojalainsäädäntöä ja viranomaisohjeita.
4.1 S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteri
Osuuskaupalla on osuuskuntalain 4 luvun 14 § mukaan velvollisuus pitää jäsenistään jäsenluetteloa (Jäsenluettelo 2.1.2). S-ryhmän osuuskauppojen jäsenluetteloja ja muita asiakasomistajien ja heidän asiakasomistajatalouksiinsa kuuluvien asiakastietoja hallinnoidaan S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä. Tietoa S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin henkilötietojen käsittelystä on saatavilla osoitteessa https://tietosuoja.s-ryhma.fi/asiakkaana/asiakasomistajuus-ja-henkilotietojen-kasittely/.
S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä olevia tietoja käytetään mm. S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmään kuuluvien etujen ja palveluiden tuottamisessa, asiakasomistaja- ja asiakassuhteiden hoidossa ja yhteydenpidossa asiakkaisiin. Tietoja hyödynnetään myös liiketoiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä (esim. sähköpostitse tehtävät asiakastutkimukset, S-ryhmän verkosto- ja valikoimasuunnittelu). Rekisterissä olevia tietoja voidaan käyttää myös S-ryhmän ja sen yhteistyökumppaneiden suoramarkkinointiin, ellei asiakas ole kieltänyt tätä erikseen. S-ryhmällä tarkoitetaan osuuskauppoja ja SOK-yhtymää tytär- ja osakkuusyhtiöineen. Yhteistyökumppanilla tarkoitetaan bonuspartnereita tai kaupallisia yrityksiä, jotka tekevät S-ryhmän kanssa yhteistyötä, yhteismarkkinointia tai ostavat S-ryhmältä medianäkyvyyttä.
Suoramarkkinoinnin, tutkimuskyselyt, asiakastietojensa käyttämisen analytiikkaan ja profilointiin, mainonnan kohdentamisen S-ryhmän ulkopuolisissa kanavissa sekä tuotetasoisten ostotietojen käsittelemisen voi kieltää kirjautumalla S-käyttäjätilille osoitteessa www.s-käyttäjätili.fi tai ilmoittamalla siitä S ryhmän asiakasomistajapalveluun.
S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteristä luovutetaan verottajalle tiedot maksetuista osuusmaksun koroista ja pääomanpalautuksista. Tietoja voidaan myös luovuttaa voimassa olevan lainsäädännön sallimissa ja velvoittamissa rajoissa esim. vastattaessa viranomaisten lakisääteisiin tietopyyntöihin. SOK hallinnoi yhdessä SOK:n ja S-Pankin yhteisrekisterissä rajatusti asiakastietoja S-ryhmän ja S-Pankin yhteisistä asiakkaista eli henkilöistä, jotka ovat S-Pankin asiakkaita ja ovat asiakasomistajia tai kuuluvat asiakasomistajatalouteen. Yhteisiä asiakkaitamme ovat myös kaikki S-mobiilin käyttäjät ja Liity asiakasomistajaksi -verkkopalvelussa liittyneet asiakkaat riippumatta siitä, ovatko he myös S-Pankin asiakkaita, koska nämä palvelut ovat S-ryhmän ja S-Pankin yhteistyössä tuottamia palveluita. SOK luovuttaa SOK:n ja S-Pankin yhteisrekisteriin asiakkaan nimen ja osoitteen, henkilötunnuksen, syntymäajan, sukupuolen, kielen, suoramarkkinointikiellon, sähköiset markkinointiluvat, tutkimuskyselyjen kiellon, puhelinmarkkinoinnin kiellon ja Robinson-kieltotiedot, tiedon asiakkaan kuulumisesta asiakasomistajatalouteen, tiedon S-ryhmän henkilökunnan alennusoikeudesta sekä näiden tietojen muutokset. SOK luovuttaa osuuskaupalle tiedot ruoan verkkokauppatilauksistasi tilaustesi toteuttamiseksi. SOK luovuttaa asiakkaan toimeksiannosta tiedon asiakkaan asiakasomistajuudesta S-ryhmän Bonusta myöntävälle yhteistyökumppanille. Katso lisäksi kohta Jäsenluettelo. Muuten henkilötietoja ei luovuteta S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmän ulkopuoliseen käyttöön.
S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin tallennetut tiedot perustuvat asiakkaan asiakasomistajasopimuksessa, asiakasomistajajärjestelmään liittymisestä tehtävässä sopimuksessa tai myöhemmin antamiin tietoihin. Lisäksi rekisteriin kerätään tiedot S-Etukorttia käyttäen tai tunnistautuneena tehdyistä ostoista. Rekisteriin voidaan kerätä ostotietoja tuotetasolla, jos asiakas ei ole sitä kieltänyt. Ostojen rekisteröiminen S-Etukortilla tai tunnistautuneena toimii valtuutuksena ostotietojen tallentamiseen rekisteriin.
Asiakasomistajatalouden pääjäsen näkee rekisteritiedoissaan sekä S-mobiilissa ja S-käyttäjätilillä bonusostojen yhteenvetotietojen (kuukauden bonusostot yhteensä, kuukauden bonusostot yhteensä ketjuittain/ketjuryhmittäin, bonusprosentti ja maksettu Bonus) lisäksi kaikkien samaan asiakasomistajatalouteen kuuluvien henkilöiden tekemät bonusostot kuitin loppusummatasolla. Asiakasomistajatalouteen kuuluva näkee rekisteritiedoissaan ja bonusostotiedoissa S-mobiilissa ja S-käyttäjätilillä yhteenvetotietojen lisäksi vain omat ostonsa kuitin loppusummatasolla. Tarkemmat, tuotetasoiset ostotiedot kukin näkee tiedoissaan vain itse omalla S-Etukortillaan tai tunnistautuneena tekemistään ostoista. S-mobiilissa ja S-käyttäjätilillä asiakasomistajatalouteen kuuluville näytetään yhteenveto asiakasomistajatalouden saamista alennuksista. Lisätietoa S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin henkilötietojen käsittelystä ja rekisteröidyn (asiakkaan) oikeuksista on nähtävillä osoitteessa https://tietosuoja.s-ryhma.fi/asiakkaana/asiakasomistajuus-ja-henkilotietojen-kasittely/. Rekisterin tarkempi tietosisältö on selostettu tietosuojaselosteessa. Tietosuojaseloste on nähtävillä osoitteessa https://www.s-kanava.fi/asiakasomistajuus/asiakasomistaja-ja-asiakasrekisteri/.
4.2 Tutustuminen omiin tietoihin
Asiakas voi tutustua omiin tietoihinsa S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä seuraavasti:
• S-käyttäjätilillä voi tarkastaa pääosan omista rekisteriin tallennetuista tiedoistaan.
• Rekisteriotteen voi myös tilata verkkolomakkeella, jolla on mahdollista samalla tilata omat tietonsa useista S-ryhmän asiakasrekistereistä.
• Asiakas voi myös lähettää sähköpostiviestin rekisterinpitäjälle osoitteeseen tietosuoja.asiakkuus@sok.fi ja pyytää saada tutustua tietoihinsa S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä.
4.3 Osoitteenmuutokset
S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin päivitetään väestötietojärjestelmästä asiakasomistajatalouteen kuuluvien asiakkaiden nimi- ja osoitemuutokset. Mikäli asiakas on tehnyt virallisen muuttoilmoituksen väestötietojärjestelmään, eikä hänellä ole voimassa olevaa asiakasrekisterin päivityskieltoa väestötietojärjestelm ässä, asiakkaan ei tarvitse ilmoittaa osoitteenmuutosta erikseen osuuskaupalle. Voimassa olevan osoitetiedon voi tarkistaa S-käyttäjätililtä.
---
Asiakasomistaja on S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmään kuuluvan osuuskaupan henkilöjäsen.
Asiakasomistajatalous muodostetaan henkilöistä, jotka kerryttävät yhteistä ostokertymää. Asiakasomistajatalous muodostetaan pääjäseneksi määritellyn henkilön ympärille. Pääjäsenen tulee olla asiakasomistaja. Asiakasomistajatalouden ostoista kertyvät Bonus ja maksutapaetu maksetaan asiakasomistajatalouden pääjäsenelle. Asiakasomistajatalouteen voi tehdä tarpeen mukaan muutoksia (lisätä ja poistaa henkilöitä asiakasomistajataloudesta). Jokainen asiakasomistajatalouteen liittyvä tekee sopimuksen liittymisestä S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmään. Alaikäisen puolesta sopimuksen solmii hänen edunvalvojansa.
S-Etukortti on merkki S-ryhmän osuuskaupan asiakasomistajuudesta tai kuulumisesta asiakasomistajatalouteen ja avain asiakasomistajaetuihin. Jokainen asiakasomistajatalouteen kuuluva saa käyttöönsä henkilökohtaisen, omalla nimellä varustetun S-Etukortin. Oikeus S-Etukorttiin ja asiakasomistajaetuihin päättyy, kun kuuluminen asiakasomistajatalouteen päättyy. S-Etukortin vaihtoehtoihin voi tutustua osoitteessa https://s-kanava.fi/s-etukortit.
Bonus on ostohyvitys, jota asiakasomistaja saa S-ryhmän ja sen yhteistyökumppaneiden bonustoimipaikoista asiakasomistajataloutensa tekemien yhteenlaskettujen kuukausiostojen perusteella.
Maksutapaetu on 0,5 prosentin suuruinen asiakasomistajaetu, joka myönnetään S ryhmän Suomen toimipaikoissa S-Etukortti Visalla maksettujen, maksutapaedun piiriin kuuluvien ostojen loppusummasta.
S-mobiili on asiakasomistajatalouteen kuuluville tarkoitettu mobiilisovellus, joka sisältää asiakasomistajuuteen liittyviä palveluja, kuten edut, bonustiedot ja sähköiset kuitit, sekä S-Pankin mobiilipankin. S-mobiilin S-Etukortilla sekä S-Etukortin viivakoodilla voi myös kerryttää Bonusta ja hyödyntää muita tunnistautumiseen perustuvia asiakasomistajaetuja. S-mobiilin lähiluvulla toimiva S-Etukortti on tarjolla Android-puhelinten käyttäjille. S-Etukortin viivakoodi on saatavilla kaikille S-mobiilin käyttäjille. IPhonea käyttävä asiakasomistaja voi lisätä S-Etukortin Applen Lompakkoon S-mobiilista.
Lisätietoa
Tutustu myös S-ryhmän digitaalisten palveluiden käyttöehtoihin